Vypustili jsme robotické ploštice HEXBug Beetle na závodní dráhu

5. červen 2021

4 minuty čtení

Závodění nás prostě baví. A tím, že se s roboplošticemi HEXBug Beetle dobře známe, bylo načase, vypustit je na závodní dráhu. Zrovna tyhle robopotvůrky ale na akční běh moc neužije. Podívejte se sami, jak v netradičním překážkovém závodě obstály. 

HEXBug Beetle už jsme představili v jednom z našich minulých videí. Tak jen pro zopakování – ploštice jsou sice pomalejší než škorpioni, skarabi nebo nanobrouci, ale za to mají speciální superschopnosti. Díky zvukovým a dotykovým čidlům totiž reagují na překážky nebo na hlasité tlesknutí. 

Závodní dráha plošticím na míru

Jako vždy jsme naplánovali a sestavili dráhu na míru závodníkům. Mantinely jsme udělali rovné a nejméně 5 cm vysoké. HEXBug ploštice mají totiž dotyková čidla v podobě tykadel a když jimi do něčeho narazí, udělají několik kroků zpět a pak změní směr. Kdybychom udělali mantinely nižší, než kam tykadla dosahují, ploštice by se nám o zabrány zasekly a nepokračovaly by v závodu jiným směrem.

V závodu jsme otestovali, jak fungují zvuková a dotyková čidla, kterými jsou ploštice vybavené.

Na začátku jsme tedy připravili jednoduchou, dostatečně širokou a rovnou dráhu s mantinely. A pak ji ještě rozdělili na políčka a vytvořili něco jako šachovnici

Tip: Na vyznačení políček se hodí jakákoliv lepicí páska, kterou pak z podlahy snadno odstraníte.

Jako další krok jsme nachystali překážky. Schválně jsme je neumístili napevno, abychom si pak během závodu mohli navzájem trochu škodit. Posloužila nám třeba skládací knížka pro mrňousy nebo větší stavebnicová kostka, které měly nutnou výšku a brouci je díky tykadlům rozeznali.

Závodní dráhu jsme vyznačili lepicí páskou a přidali několik pohyblivých překážek.

Bez pravidel není spravedlivého závodu

Robotické ploštice mají ještě jednu specialitku a tou je zvukové čidlo. Takže když zaznamenají tlesknutí nebo hlasité bouchnutí, začnou couvat a měnit směr, čehož se dá při závodění náležitě využít. Jakmile byla dráha připravená, ujasnili jsme si pravidla a bláznivý závod HEXBug ploštic mohl začít.

  • Pravidlo č. 1: V každém vyznačeném políčku dráhy smí trenér použít proti soupeřově ploštici překážku pouze jednou. Takže po použití počká, až dané políčko ploštice opustí a může překážku použít znovu. A to platí i pro jeho vlastní ploštici. Třeba když si chcete pomoct při zaseknutí vlastního svěřence.
  • Pravidlo č. 2: Tleskání se může používat bez omezení.
  • Pravidlo č. 3: Závod trvá 2 minuty. Vyhrává ta ploštice, která projde v časovém limitu cílem nebo mu bude nejblíž.

A proč jsme si tleskání v závodě povolili bez omezení? Protože, když tlesknete, pravděpodobně to uslyší i vaše ploštice a hodí zpátečku taky. My jsme na to v zápalu hry často zapomínali a škodili nejen soupeři, ale zároveň i svému maličkému svěřenci.

Během závodu jsme si takticky překáželi.

Byla to velká zábava, Vali několikrát vyhrála metodou „když můžu – škodím“, kdežto já jsem spíše vyčkávala a snažila se taktizovat. V tomto roztomile pomalém závodě to ale nemělo smysl.

Doma si pro závod klidně vymyslete svá vlastní bláznivá pravidla a uvidíte, že vždy nemusí vyhrát ten nejrychlejší, ale v tomto případě nejmazanější.

Další videa najdete na Smarťáčkově YouTube kanále nebo rovnou klikněte na odebírat, ať už vám žádné video neuteče.